Tuesday, February 3, 2009

love is more than a relationship

well well well~~~

kepada pembaca blog...korang jgn pelik tgk tajuk ni.mmg tajuk ni penah ada. tapiii tadi aku jumpa satu artikel yg sgt sesuai dengan gaya pemikiran aku skang ni~~i really wanna share it cuz it sooo true and sooo me!~ check it out..

Rasanya semua org tahu apa itu cinta. Baik secara peribadi, atau melalui pemerhatian. Tapi pernah tak anda terfikir, utk mencuba berjalan lebih jauh lagi? Kita tahu, apabila kita jatuh cinta, perasaan yg normal ialah, kita mahu MEMILIKI si dia. To make ur partner, yours. Tapi pernah tak anda terfikir, bahawa apabila kita berjalan lebih jauh lagi, yg akan kita jumpai ialah IDEAL LOVE? Dlm psikologi, apa saja yg berkaitan dgn perkara2 yg Ideal, biasanya hanya dimiliki oleh mereka yg berusaha sebaik mungkin utk menjadi diri mereka yg terbaik. Maknanya, menjadi seorg manusia yg IDEAL. Dlm hal ini, mencapai sesuatu yg ideal dlm cinta. Does it make sense to u?

Begini. Apabila kita mencintai seseorg, perasaan yg akan dtg ialah, kita mahu MEMILIKI. Ini sesuatu yg normal. Tapi cinta yg ideal, ia tidak memiliki. Ia hanya memberi. Jadi apabila kita mencintai seseorg, dan kita telah sampai ke tahap di mana kita benar2 faham perjalanan cinta, kita akan melepaskan... Cinta tidak bermaksud kita harus memiliki. Cinta bermaksud, kita membiarkan org yg kita cintai, bebas menjadi dirinya sendiri, di mana, bila dan bagaimana, mengikut masa dan acuannya sendiri. Walau pun itu bererti, kita mungkin kehilangan si dia utk selama-lamanya... Jika benar itu cinta, maka cinta pasti akan memulangkan dia semula padamu. Tapi jika tidak, maka percayalah, cinta itu tidak pernah dihadiahkan buatmu, kerana Tuhan telah menyediakan sesuatu yang lebih baik dari itu.

Cinta yg ideal, bererti anda membebaskan si dia dari perasaan terikat dgn anda. Anda memberikan kebebasan berdasarkan kepercayaan dan kehormatan. Namun itu bukanlah bererti anda seorg malaikat sehingga ia membuatkan anda kelihatan PERFECT. No. Ia hanya bererti, anda telah sampai ke satu peringkat, di mana cinta tidak lagi boleh menguasai anda, tetapi ANDA lah yg menguasai cinta...

Ada pepatah Inggeris yg mengatakan,

'If you love someone, let that person go...
If that person comes back to you, that person is yours...
But if that person does not come back to you...
Then that person was never meant for you,
In the very first place...'

Sebagai manusia biasa yg penuh dgn kelemahan, kedengarannya adalah MUSTAHIL utk menjadi manusia ideal, apatah lagi mempraktiskan cinta ideal. But is it really that impossible? Perasaan mmg akan terluka, kerana sebagai manusia, kita tidak akan lari dari bersikap dan berperasaan kemanusiaan. Tapi apabila kita telah sampai ke tahap ini, kita akan faham dan akan melihat cinta, dari satu perspektif yg berbeza. A whole new world is open up to u. A deep understanding of love, and life, that not many possess. It helps u to see things more clearly. Tidak ada lagi perasaan ingin memiliki. Everything is done sincerely, because u no longer expect anything in return. Almost an altruist.

Cinta yang sebenar, berdiri atas dasar misteri, berdikari dan sangat berani. Tidak memiliki kewarganegaraan, tidak meminta belaan, dan tidak gentar dengan peraturan.

Bukan cinta namanya, jika anda bercinta kerana janji. Bukan cinta namanya, jika anda bercinta kerana nafsu. Bukan cinta namanya, jika anda bercinta kerana simpati. Bukan cinta namanya, jika anda bercinta kerana terpaksa. Bukan cinta namanya, jika anda bercinta kerana setia.

Cinta adalah cinta, apabila kamu bercinta, hanya kerana cinta...

Jadi, sejauh manakah keberanian anda, utk membiarkan cinta berjalan atas paksinya sendiri, terbang bebas di alam maya, bebas melihat dunia dan keindahannya? Atau anda lebih senang mengurung dan merantai cinta, kerana anda takut kehilangan? No matter how absurd or abstract this is to u, do try to stop, and smell the roses...

tadi...mase sembang2 dgn nik i thought when i believe that love is more than a realtionship it just words for people who had give up in their love life. but when i found this article~~ well it's not giving up actually.it is IDEAL LOVE

songs that inspired me to believe that love is more than a relationship are -

Diantara Kalian - D' Massiv
kuakui ku sangat sangat menginginkanmu
tapi kini ku sadar ku di antara kalian
aku tak mengerti
ini semua harus terjadi


kuakui ku sangat sangat mengharapkanmu
tapi kini ku sadar ku tak akan bisa
aku tak mengerti
ini semua harus terjadi

lupakan aku kembali padanya
aku bukan siapa-siapa untukmu
kucintaimu tak berarti bahwa
ku harus memilikimu s’lamanya
aaaa aaa…

kuakui ku sangat sangat menginginkanmu
tapi kini ku sadar ku di antara kalian
aku tak mengerti
ini semua harus terjadi

Cinta Tak Bersyarat - Element
Tak ada sedikitpun sesalku
Telah bertahan dengan setiaku
Walau diakhir jalan
Kuharus melepaskan dirimu

Ternyata tak mampu kau melihat
Dalamnya cintaku yang hebat
Hingga ada alasan
Bagimu tuk tinggalkan setiamu oow ...

Reff :
Demi nama cinta
Telah kupersembahkan hatiku hanya untukmu
Telah kujaga kejujuran dalam setiap nafasku
Karna demi cinta
Telah kurelakan kecewaku atas ingkarmu
Sebab kumengerti cinta itu tak mesti memiliki

Andai saja bisa kau pahami
Layaknya arti kasih sejati
Karna cinta yang sungguh
Tiada akan pernah mungkin bersyarat ooh ...

o ya...ada la lagu len2 lagi..tapi malas la nak paste byk2~hehe

the aricle credit to cari forum


3 comments:

jazelaide said...

ohoiiii tok guru fuh...mendalam beb
post kali ni...LOVE IS MORE THAN JUST A RELATIONSHIP...
i totally agree...eheheh
...a'ah it's more than tht it's involve feelings and care...emotions and tenderness fuh jewang siot~argh lantak la....
nik paling suka this part:"cinta tidak lagi boleh menguasai anda, tetapi ANDA lah yg menguasai cinta...

wOhhhhh....susah tu,menguasai chenta....

Reen Ashikin said...

babe.. nice article you've got here.. well most of it r true.. bnyk relationship sekang neh not based on that kind of love.. sumer nk conquer jer kan.. nk ikot feeling kite jer.. sedangkn makna sebenar love tuh kite x paham.. well sum saids that u have to love urself more than others.. but the truth is.. if u love urself more that any body.. u tend to be a selfish person.. eh aku neh dah merepek menyimpang neh.. huhuhu

penceritera said...

sincerely love is much much more important..