Saturday, November 29, 2008

virus kat pc orang nampak, virus pc sendiri tak nampak


hari ini ada peribahasa baru..[refer tajuk].bukan apa, di zaman GLOBALISASI nih elok la kita update kan peribahasa selari dengan kemodenan yang kita kecapi.

jadi disini aku nak bercerita la tentang perkara2 yang berkaitan dengan peribahasa di atas. pertama dan paling utama, di zaman GLOBALISASI nih, sume nye gune computer.

computer ni bukan satu aksesori lagi tetapi bagaikan keperluan setiap individu. maka, jika dulu sume on paper and untuk elakkan paper tu rosak dimakan anai2 maka kita akan beli racun anai2.tapi bile pakai computer banyak la plak jenis2 virus. [attention: ni bukan kelas computer law.so tak perlu penerangan lanjut.] berbalik pada issue virus ni, setiap computer pasti mempunyai anti-virus dalam mengekang virus2 dari merosakkan dokumen2 juga file2 dalam computer. tetapi, bukan sume yang betul2 bagus.mcm racun anai2 gak la.kekadang tu tak cukup kuat untuk bunuh anai2.akibatnya, virus merebak.

yang aku nak utarakan disini adalah, bila orang tu bajet pc dia adalah pc yang tersehat antara yang paling sehat walhal pc dia adalah tempat pembiakan virus. bila bercakap pasal pc mcm bagus sangattt.kononnya orang lain tak pandai jaga pc.dia sorang ja pandai. selalu condemn2 orang lain punya pc pasal bervirus. aku da jumpe ramai gak la orang yang spesis macam ni...bajet bagus.

kes diatas adalah "direct example" pada peribahasa. kes kedua, agak memerlukan pemikiran yang kritis untuk memahami dan mengaitkan situasi dengan peribahasa. situasi seterusnya adalah issue utama disini.issue di atas sekadar memberi gambaran penggunaan peribahasa.

kes kedua adalah berkaitan dengan issue semasa juga. di zaman GLOBALISASI ini, tidak dapat dinafikan remaja belasan tahun semakin 'daring' dan 'advance'. budaya ber'couple' adalah impak kepada GLOBALISASI. ia bukanlah perkara luar biasa pada zaman GLOBALISASI. setiap remaja pasti mempunyai pasangan atau kekaseh hati.tak kesah la couple opposite or same sex.pasti ada. maka dengan itu, pelbagai kesan negatif terjadi.seperti maksiat berleluasa.[keterangan lanjut, refer pada blog tempe]. tidak cukup dengan itu, jika ada remaja yang tidak berpasangan maka golongan yanG tidak berpasangan ini akan dianggap "tidak laku" bagi segelintir kumpulan remaja. [bukan tak laku tapi mahal hokkayy~~READ MY LIPS!haha]

antara kesan GLOBALISASI juga adalah GLOBAL WARMING. maka, pakaian yang dipakai oleh remaja zaman sekarang adalah serasi dengan tahap kepanasan di negara. "malaysia ni panas la, tu pasal ai pakai singlet je" - dipetik dari seorang artis.tak cukup dengan singlet, wujud plak tube, spagetti, jeans short dll.

akibat dari budaya 'bercouple' ini dan memakai pakaian yang kecik2 je , ada ibubapa atau warga emas yang lahir pada zaman radio/hitam putih dan membesar pada zaman retro, menganggap budaya bercouple ini amatlah tidak sihat dan bertentang dengan budaya timur yang mementingkan adap sopan. ingin ditekankan disini, walopon warga2 retro nih dulu pon berchenta, tapi pechentaan diorang tidak se'daring' remaja zaman sekarang.kalo dulu nak dating gi taman duduk makan eskrem.tapi remaja skang ni pi taman tak beli eskrem pon.pasal depa ada 'makanan' lain.oOPs~~

berkaitan dengan pakaian, walopon time2 skolah zaman hitam putih dedolu sume pakai skirt, tapi cara pembawakan diri tidak la tergedik2 dan terjalang2 mcm remaja zaman skang ni. dan ada juga yang apabila sudah meningkat dewasa dan berkerja kebanyakannya mempunyai kesedaran dari sudut agama telah mengubah cara pemakaian dan insap.

masalahnya skang ni, warga2 zaman itam putih ni [for sure la da beranak pinakkannn] tak abih2 kutuk anak orang.pantang nampak anak orang lain tak elok skeyt je nak ngutuk."pe nak jd le si sundal anak kuntum tu.tergedik2 dengan anak si badut kat tepi jalan.udohle baju sekecik2 baju.mane le maknye??"kata si bini jantan-ayat stendet nak mengumpat.

di sini ingin aku tegaskan, elok la kalo muhasabah diri tengok budak tu mcm tu.taaaaapi yang tak leh tahan nye setiap anak orang tak betoi. "terok beno anak si jantan tu.bukan main lg berkepit dgn boipren kat kfc.pade hei bapaknye imam~"kata si kuntum. ni lagi satu hal.tengok laa..anak wat hal bapak si imam yang kene. kat sini kite bleyh lihat yang si bini jantan nampak anak kuntum berchenta, si kuntum plak nampak anak si jantan berkepit.

jadi kesimpulan, jangan ngata anak orang.pasal anak orang, kite nampak,tp anak kite, orang nampak.paham tak makcik2???


maka....dengan itu, jangan la kite menjadi seperti virus kat pc orang nampak, virus pc sendiri tak nampak.

sekian saya chentamusik melaporkan.

nota kaki - *gamba2 diatas adalah hiasan semata2.=)

Sexy Naughty Bitchy - Tata Young

I pick all my skirts to be a little too sexy
Just like all of my thoughts they always get a bit naughty
When I'm out with my girls I always play a bit bitchy
Can't change the way I am sexy naughty bitchy me

I'm the kind of girl that girls don't like
I'm the kind that boys fantasize
I'm the kind that your momma and your daddy were afraid you'd turn out to be like
I may seem unapproachable but that's only to the boys who don't have the
Right a approach or ride that makes a girl like me wanna hop in and roll

People think it's intimidating when a girl is cool with her sexuality I'm a 180 to the stereotype girls like staying home and being innocent


My mouth never takes a holiday
I always shock with the things I say
I was always the kid in school who turned up to each class bout an hour late and when it came to the guys I'd lay, I'd always pick the ones who wont figure out that I am clearly a rebel to the idea of monogamy

People think it's intimidating when a girl is cool with her sexuality I'm a 180 to the stereotype girls like staying home and being innocent

Sexy... naughty... bitchy...me

People think it's intimidating when a girl is cool with her sexuality I'm a 180 to the stereotype girls like staying home and being innocent

I like all of my shorts to be a little too shorty
Unlike all of my guys I like them tall with money
I love all of my nights to end a little bit nasty
Can't change the way I am sexy naughty bitchy me

I pick my skirts to be sexy
Just like my thoughts a bit naughty
When I'm out with my girls ...bitchy
Can't change I am
Sexy naughty bitchy me




2 comments:

Sang Pencinta said...

erm biasa la dunia semakin maju semakin moden..gua panas ari 2 computer gua kene virus kene format abis keje2 gua hilang..macam haram!!

penceritera said...

hhaha...kesan GLOBAL WARMING tu yg panas...bukak ar baju.wahahha~~