Thursday, August 28, 2008

people change.

OMG!what im doing??haha~i hv class at 1 pm and now i'm writing a new post for my blog..hehe. ok la...tak mo ckp omputih!bahasa penjajah tu...hehe.sempena menyambut ketibaan hari bebas malaysia ke 51 ni..setiap titipan akan ku ungkapkan dalam bahasa ibunda tercinta yaitu bahasa melayu.

tatkala aku bersendirian lalu aku berfikir tentang mereka-mereka di sekeliling aku. juga rakan-rakan ku di zaman persekolahan. mengikut pandangan ku, manusia memang akan sentiasa berubah.baik dari segi fizikal, mentaliti mahupon dari segi prinsip hidup.antara sebab musabab utama manusia berubah adalah keadaan sekeliling mereka.jika sebelum ini seseorang itu terkenal akan kebodohan dan kebendulan nya dalam membuat keputusan, tetapi, apabila orang itu pergi ke tempat lain, jauh dari manusia yang dia kenali sebelum itu, sedikit demi sedikit, kebodohan dan kejahilan itu terhakis dari dalam dirinya.

tatapi...ada juga manusia yang dahulunya seorang yang angkuh, takbur dan memandang rendah akan kemampuan orang lain menjadi lebih teruk dari itu. jika dahulunya, dia tidak pernah menyuarakan keangkuhannya secara kasar, sekarang, setiap kata yang terucap hanya ingin membangga diri dengan apa yang telah dikecapi nya dan dalam masa yang sama merendah-rendahkan taraf orang disekelilinganya.paling teruk pabila dia tanpa rasa bersalah memaki hamun dan menghina orang lain yang pada pandangan matanya sebagai pengemis jalanan yang tidak setaraf dengannya.

walau bagaimanapun, tidak semua orang berubah menjadi lebih teruk. ada juga orang yang memperbaiki dirinya. berubah menjadi manusia yang lebih berguna pada nusa dan bangsa. berubah menjadi seseorang yang pandai menilai antara baik dan buruk dan tidak terlalu taksub dengan perkara yang jelas lagi terang tidak membawa kebaikan pada diri dan masyarakat. penghijrahan diri dari seseorang yang tidak pandai menilai kepada seseorang yang peka terhadap apa yang terjadi membentuk seseorang yang realistik dan rasional.

apa pun jua, penghijrahan dari kejahilan ke arah amar makruf nahi mungkar jua lah yang harus dititik beratkan. apalah gunanya belajar sehingga ke negeri china jika sikap dan keperibadian bagaikan orang yang mempunyai masalah kesihatan mental.dan apa gunanya harta dan pangkat jika tidak membantu yang memerlukan.dan apalah gunanya jadi warga emas jika sikap masih keanak-anakkan.mak dengan itu, harus lah setiap manusia berubah menjadi yang lebih baik dan yang paling penting sekali, tidak perlu membangga diri atau merendah-rendahkan orang lain kerana status, pangkat dan harta di dunia hanya lah sementara.

sekian....


"
Jealousy - Paris Hilton
I thought you were my best friend
I thought we'd be together to the end
Your not the girl I once knew
Tell me were she is cause she's not you
You used to be that shoulder
That shoulder I could lean on through it all
But now its getting colder
There's no love between these walls

Jealousy, Jealousy, Jealousy
Is such an evil thing
To watch someone have
Jealousy, Jealousy, Jealousy
Nobody wins when your full of envy
La, La, La, La......

I was always happy
When I was watching you become a star
But you were only happy
When the world was openin' up my scars
And now I'm like the devil
Well if I am then what does that make you
You sold yourself for your fame
You'll still never walk a day in my shoes


Jealousy, Jealousy, Jealousy
Is such an evil thing
To watch someone have
Jealousy, Jealousy, Jealousy
Nobody wins when your full of envy
La, La, La, La......


I only wanted what was best for you
Everything I did, I did because I cared
So how did all the good between us turn so bad?
Maybe someday we'll get back, what we had

Jealousy, Jealousy, Jealousy
Is such an evil thing
To watch someone have
Jealousy, Jealousy, Jealousy
Nobody wins when your full of envy
La, La, La, La......
**this song has nothing to do with the above post**

[aku.chenta.musik]

2 comments:

Danielle_Corleone said...

haa. kan senang baca kalo mcm ni. hahaha.

aku ♥ musik said...

hehe..agak ar. luas penglihatan..huhu